نظافت باشگاه ورزشی

نظافت باشگاه ورزشی


نظافت باشگاه ورزشی به دلیل جمع شدن عده زیادی از تماشاچیان و لزوم ارائه خدمات رفاهی به آنان از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین لازم است از تجهیزات صنعتی و همچنین تکنیک های لازم در این خصوص استفاده کرد. تمیز کردن فضاهای ورزشی باید بر اساس فاکتورهای خاصی انجام بگیرد. در غیر این صورت تنها وقت و هزینه خود را صرف خواهید کرد و نتیجه نهایی نامطلوب و غیر قابل قبول است.

مهم ترین دلیل ضرورت استفاده از تجهیزات صنعتی در نظافت باشگاه ورزشی

مهم ترین دلیلی که می توان برای ضرورت استفاده از تجهیزات صنعتی برای نظافت باشگاه ورزشی اعلام کرد متراژ و وسعت بالای چنین مکانی است. در واقع بدون استفاده از تجهیزات لازم امکان نظافت به شکل اساسی وجود ندارد. از طرفی گاهی اوقات لازم است در زمان استراحت ورزشکاران و در مدت زمانی اندک باشگاه تمیز شود. در چنین حالتی بدون دستگاه ها و ابزارهای صنعتی انجام این کار غیر ممکن است. زیرا کار با وسایل و تجهیزات سنتی و قدیمی مخصوص نظافت به کندی انجام می گیرد.

چالش ها و موانع موجود برای نظافت اماکن ورزشی

در نظافت باشگاه ورزشی چالش ها و موانعی بسیاری وجود دارند که انجام این عمل را برای افراد سخت و طاقت فرسا می کند. به همین دلیل لازم است با استفاده از تجهیزات صنعتی مدرن تا حد زیادی این موانع را مرتفع کرد. از جمله این چالش ها عبارت‌اند از:

  • رفت و آمد های بسیار:

به دلیل رفت و آمد بالایی که در باشگاه های ورزشی وجود دارد تمیز کردن و البته تمیز نگه داشتن چنین محیط هایی چالش برانگیز است.

  • حجم آلودگی بالا:

به طور حتم روزانه مقدار زیادی انواع زباله توسط تماشاچیان و ورزشکاران در این محیط ها تولید و رها می شود. حجم این آلودگی ها به حدی است که با روش های سنتی قابل جمع آوری نیستند. بلکه مناسب ترین راه حل بهره گیری از تجهیزات و ماشین آلات صنعتی است.

مراحل نظافت باشگاه ورزشی با استفاده از تجهیزات صنعتی

مراحل نظافت باشگاه ورزشی
مراحل نظافت باشگاه ورزشی

مکان های ورزشی دارای قسمت های مختلفی هستند که هر کدام به نوبه خود باید تمیز و از هر گونه آلودگی پاک شوند. بنابراین بهتر است برای نظافت باشگاه ورزشی مرحله به مرحله پیش رفت تا تمام این بخش ها کاملاً تمیز شوند.

  • در مرحله نخست باید به کمک جاروبرقی‌های صنعتی اقدام به جمع آوری زباله های تر و خشک کرد.
  • در مرحله دوم باید از مدل های دیگر این نوع جاروبرقی جهت جمع کرد ن گرد و خاک استفاده کرد. در مرحله سوم نیز لازم است زمین را کاملاً تمیز کرد. برای این کار می توان از کف شورهای صنعتی استفاده کرد. این کف شورها علاوه بر تمیز کردن و ضد عفونی کردن کف قادر به خشک کردن آن نیز می باشند. حال نوبت به محوطه باشگاه می رسد که برای نظافت آن باید از دستگاه سوییپر استفاده کرد. این دستگاه می تواند تمامی زباله‌ های خشک را از روی زمین برداشته و در درون مخزن خود جای دهد. بنابراین ظرف مدت کوتاهی می توان یک محوطه وسیع را تمیز کرد.
  • رسیدگی به تجهیزات موجود در سالن ها از دیگر مراحل مهم نظافت باشگاه ورزشی است. زیرا این وسایل در طول روز بارها و بارها از سوی افراد مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه می توانند منبع عظیمی از انواع میکروب و آلودگی باشند. برای تمیز کردن این وسایل باید از بخار شورهای صنعتی استفاده کرد. این گونه دستگاه ها با بهره گیری از بخار بسیار داغ آب قادر به کشتن میکروب ها و حذف آلودگی ها هستند.

نحوه تمیز کردن سرویس بهداشتی سالن های ورزشی

تمیز کردن سرویس های بهداشتی از جمله نکات مهم در نظافت باشگاه ورزشی است که باید به آن توجه ویژه شود. برای تمیز کردن این بخش از سالن ورزشی بهتر است از وسیله ای به نام واتر جت استفاده کرد. واتر جت صنعتی با تبدیل فشار پایین آب به فشار بالا قادر است مقاوم ترین لکه ها و آلودگی ها را از بین ببرد.

نکته: شلوغ ترین و پرترددترین بخش باشگاه ورزشی جایگاه تماشاچیان است. این بخش به دلیل استفاده از طرف تعداد زیادی از افراد همیشه کثیف ترین و آلوده ترین بخش است. بنابراین نظافت آن زمان بر و البته طولانی است. به همین دلیل لازم است علاوه بر استفاده از تجهیزات صنعتی زمان بیشتری به تمیز کردن آن اختصاص داد.

تمیز کردن بخش تماشا گران ویژه

تمیز کردن بخش تماشا گران ویژه
تمیز کردن بخش تماشا گران ویژه

 این بخش یکی از مهم ترین بخش هایی است که در زمان نظافت باشگاه ورزشی در اولویت قرار دارد. زیرا افرادی که در آنجا مستقر می شوند معمولاً اشخاصی بلند پایه و مهم هستند. بنابراین علاوه بر کف باید میزها و صندلی ها و هر وسیله دیگری که در این بخش قرار دارد با وسواس و دقت خاصی تمیز شود.

سخن آخر

این روزها دیگر کسی برای نظافت باشگاه ورزشی از روش ها و تجهیزات قدیمی استفاده نمی کند. بلکه تمامی بخش های این مکان توسط مدرن ترین و پیشرفته ترین ماشین آلات نظافت صنعتی تمیز می شوند. بنابراین می توان استفاده از این وسایل را نوعی صرفه جویی در هزینه ها، زمان و نیروی کار دانست.

دیدگاه ها غیرفعال است