اصول نظافت پارکینگ

اصول نظافت پارکینگ


پیروی از اصول نظافت پارکینگ آن هم با تجهیزات صنعتی بحثی مهم و قابل توجه است. زیرا به دلیل استفاده تعداد بسیاری از افراد به صورت هم زمان از این مکان میزان آلودگی آن تا حد زیادی بالا است. بنابراین لازم است تمیزکاری و رفع آلودگی آن بر اساس فرایند خاصی انجام بگیرد. در ادامه به بررسی کامل انجام این کار خواهیم پرداخت.

اصول نظافت پارکینگ کدامند؟

به طور کلی اصول نظافت پارکینگ دارای ۴ بند مهم است که عبارت‌اند از:

  • خالی کردن این مکان به طور کامل:

پیش از هر اقدامی بهتر است پارکینگ مورد نظر را از افراد و هر نوع اتومبیل خالی کرد. زیرا با توجه به بکارگیری تجهیزات صنعتی جهت نظافت قطعاً وجود ماشین ها و یا افراد متفرقه سبب اختلال در انجام کار می شوند.

  • جمع آوری گرد و خاک و در اصطلاح خاک روبی:

این مرحله یکی از اصول نظافت پارکینگ است که اجرایی کردن آن بسیار ضرورت دارد. زیرا عدم جمع آوری آشغال های بزرگ و گرد و خاک اضافه عملکرد تجهیزات را کند و دچار اختلال می کنند. برای این منظور می توان از وسیله ای به نام سوئیپر استفاده کرد. سوئیپر نوعی جاروی مکانیزه شده است که از دو برس در کنار و یک برس در بخش مرکزی تشکیل شده است. لازم به ذکر است که برس های دستگاه به صورت سیلندر بوده و وسیله ای عالی جهت تمیز کردن پارکینگ هایی با وسعت بالا هستند.

  • تمیز کردن دیوارها:

تمیزی و نظافت دیوارهای پارکینگ جزء موارد ضروری و اصول نظافت پارکینگ ها محسوب می شود که باید پیش از تمیز کردن کف آن را به طور کامل انجام داد. رفت و آمد ماشین ها علاوه بر کف پارکینگ دیوارها را نیز کثیف و آلوده می کند. به همین دلیل افرادی که جهت تمیز کردن چنین مکانی به کار گماشته می شوند باید در جهت تمیز کردن این بخش اقدامات اساسی انجام دهند. حال اگر دیوارها از جنس سنگ و یا هر متریال مقاوم دیگری باشند می توان برای تمیز کردنشان از دستگاه واترجت صنعتی استفاده کرد. با این وسیله می توان تمام گوشه ها و نقاط غیر قابل دسترس را تمیز کرد.

  • نظافت کف:

تمیز کردن کف آخرین مرحله از اجرای اصول چهارگانه است و به نوعی مهم ترین اصول نظافت پارکینگ به شمار می آید. زیرا در مراحل قبلی تمام آلودگی موجود بر روی دیوارها و پنجره ها و ستون ها بر روی کف انباشته شده اند. برای تمیز کردن کف بهتر است از وسیله ای به نام اسکرابر یا کف شوی صنعتی استفاده کرد. اسکرابر دارای قابلیت بالایی در تمیز کردن کف پارکینگ بوده و علاوه بر شست و شو، ظرف مدت کوتاهی آن را نیز خشک می کند.

تجهیزات لازم برای نظافت پارکینگ های کوچک

نظافت پارکینگ
نظافت پارکینگ

زمانی که از اصول نظافت پارکینگ سخن می گوییم منظور تنها پارکینگ های بزرگ نیست. بلکه این اصول را می توان برای تمیز کردن پارکینگ های کوچک تر نیز اجرا کرد. نکته قابل توجه درباره پارکینگ های کوچک آن است که می توان از تجهیزات سبک تر و ساده تر برای نظافت آن ها استفاده کرد. شلنگ آب، جرم‌گیر معمولی، تی های کوچک و بزرگ از جمله این تجهیزات ساده به شمار می آیند. همچنین جهت پاک کردن رد لاستیک خودروها می توان از محلول گامازول استفاده کرد. با به‌کارگیری این محلول می توان سایر لکه های مقاوم ایجاد شده بر روی کف را پاک کرد.

مزیت های استفاده از تجهیزات صنعتی در شستشوی پارکینگ

بهره گیری از وسایل و تجهیزات صنعتی در اجرای اصول نظافت پارکینگ سبب می شود تا فرایند انجام کار در سریع ترین زمان ممکن به پایان برسد. باید توجه کرد که استفاده از تجهیزات مدرن به جای وسایل ابتدایی و سنتی علاوه بر بالا بردن کیفیت کار نوعی صرفه جویی در زمان و هزینه ها نیز به شمار می آید. با توجه به ایجاد بحران آب در سراسر جهان استفاده از تجهیزات صنعتی کمک بسیاری به صرفه جویی آب می کنند. همچنین به دلیل قابلیت گرم کردن آب توسط دستگاه های مدرن کف و دیوارهای پارکینگ علاوه بر تمیز شدن ضد عفونی نیز می شوند.

معایب استفاده از شیوه ها و تجهیزات سنتی در نظافت پارکینگ

معایب استفاده از شیوه ها و تجهیزات سنتی در نظافت پارکینگ
معایب استفاده از شیوه ها و تجهیزات سنتی در نظافت پارکینگ

اصول نظافت پارکینگ شامل موارد مهمی است که در متن فوق به آن ها پرداخته شد. حال بسیاری بنا به دلایل مختلف از جمله در دسترس نداشتن تجهیزات صنعتی، بالا بودن هزینه خرید این دستگاه ها و بسیاری موارد دیگر شست و شوی پارکینگ را به روش سنتی انجام می دهند. به همین دلیل لازم است پیش از هر اقدامی از معایب استفاده از این روش آگاه شد. از جمله این معایب عبارت‌اند از:

  • باقی ماندن آلودگی ها بر روی درز دیوارها یا کف.
  • خورده شدن و از بین رفتن سطوح به دلیل وجود آلودگی های کهنه و قدیمی.
  • خیس ماندن کف پارکینگ بعد از تمیزکاری و احتمال بروز تصادف به دلیل لغزش اتومبیل ها.
  • خستگی مفرط و بیش از اندازه نیروی کار.
  • صرف زمان طولانی برای انجام کار.

سخن پایانی

امروزه وسایل و تجهیزات صنعتی بسیار مناسبی برای اجرایی کردن اصول نظافت پارکینگ و تمیز کردن این مکان وجود دارند. استفاده از این ابزارها نیاز به تخصص و مهارت خاصی ندارد. به همین دلیل افراد می توانند این تجهیزات را خریداری کرده و جهت تمیز کردن پارکینگ آپارتمان و ساختمانی که در آن ساکن هستند از آن ها استفاده کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است